Als we iets niet weten, zoeken we het op in Google, toch? Googelen maar!
Maar is het allemaal wel zo betrouwbaar? Vraag je je wel eens af, worden mijn zoekopdrachten niet gebruikt voor commerciële doeleinde? Luistert Google home mij niet af? En wat gebeurt er eigenlijk met al die camera beelden die google tegenwoordig voor je opslaat?
We chargeren: We bellen tegenwoordig niet meer om te vragen hoe iets werkt! Nee, we roepen Hey Google, hoe warm is het? Hey Google, navigeer naar Amsterdam. Hey Google, zet de radio uit. Ken je dat? Of geldt dit niet voor jou? Ben jij iemand die nog wel belt? Dat kan natuurlijk ook! Het is gewoon een andere oplossing voor hetzelfde probleem. Wat is jouw gewenning, wat is jouw standaard? Er is niet maar één oplossing in je zoektocht. Wat wel helpt in het zoeken naar een oplossing, is de mogelijkheden die er zijn echt bekijken.
Bijvoorbeeld in de zoektocht naar een nieuwe hamer die je nodigt hebt voor het realiseren van dat konijnenhok, dat er voor de winter toch echt moet staan. Dan is het toch logisch dat je als aanbiedend bedrijf begint met het op orde brengen van je data? Ja, dat is het verband.
Of dacht jij dat wanneer jij in je plat Brabants of Fries aan Google home vraagt: Hoe warm is het? Dat hij dan gelijk met een antwoord terug komt? Nee, dat moet getraind worden, jij moet duidelijker gaan articuleren en Google moet beter gaan ‘luisteren’ of beter gezegd begrijpen wat je bedoelt.
Dat is niet heel veel anders bij het zoeken van een artikel of een stuk gereedschap? Wat verwacht jij in je shop te zien als je op hamer zoekt? Je verwacht een hamer… toch? Of gebruik je daarvoor altijd een artikelnummer? Misschien goed om het eens te testen bij je shop. Is het allemaal wel zo logisch? Welke resultaten toont de shop? Vergelijk het anders eens met wat ze bij Bol.com tonen of bij Amazon… want die zullen het wel weten, toch? En heb je je wel eens afgevraagd, waarom daar überhaupt verschil in zit?
‘Eens sparren over zoek engines en het belang van je data kwaliteit daarin? Want wanneer iemand op een hamer zoekt, dan moet je shop toch wel als eerst een hamer tonen, toch?’