Eind vorig jaar toonden we voorzichtig de eerste test resultaten. Op het eerste oog zag het er goed uit, maar er moest nog veel werk plaatsvinden aan ‘de achterkant’ van de oplossing. Dat is gelijk iets om eens over na te denken. Je staat er eigenlijk nooit echt bij stil; maar al je data in de portal en apps komen uit EZ base, MSG ERP, een CMS of wordt mogelijk van elders ingelezen.
Met andere woorden is jouw IT infrastructuur op orde, om data op een duidelijk manier in een portal en of app te kunnen tonen? Want al deze gegevens komen ‘ergens vandaan’ en worden vervolgens vertaald in een voorkant. In dit geval naar de Angular APP met een standaard MSG design.
Startscherm van de APP
De Angular APP biedt meer mogelijkheden om te personaliseren. Zoals een ‘Goedemorgen, Marc’ met daarin de bedrijfsnaam of de voornamen van je vaste klanten.
Direct onder de topafbeelding op het startscherm van de APP hebben we een ruimte ingerichte om specifieke modules te tonen. Bestellijsten is een voorbeeld van zo’n module. Een nieuwe module die daar aan toegevoegd is de PBM module. Met deze module kunnen klanten, die een PBM account hebben bij van Dijk ook de PBM artikelen via de app bestellen.
Angular biedt uitstekend de mogelijkheid voor de ontwikkeling van meer branche / klant specifieke modules. Dus loop je rond met een specifiek idee of wil je er eens over brainstormen, neem gerust eens contact op.
Een chatfunctie in de APP zou zo’n idee kunnen zijn.
Dat B2B en B2C klanten niet dezelfde benaderwijze vragen, dat kun je rustig onderstrepen. Een B2B klant kent je bedrijf al jaren, weet wie hij of zij moet contacten voor extra informatie, krijgt de bestelling dus links of rechtsom altijd rond en zoekt dus voornamelijk service. Een B2C klant, kent de manieren van jouw bedrijf niet. Wanneer een nieuwe klant jouw fysieke winkel voor het eerst binnen stapt dan moet hij ook op zoek naar zijn producten. Diegene zal niet direct naar spaanplaatschroef platkop tx10 3,0 x 20 mm zwart in je winkel lopen. De kans is zelfs groot dat hij niet eens precies weet wat hij zoekt.
Al met al is het type klant en de soort aankoop bepalend voor de behoefte en informatievoorziening die gevraagd wordt. Een B2C klant, die snel wat materiaal nodig heeft en je bedrijf al kent, zal op zo’n moment langskomen in de winkel. Een potentiële nieuwe B2C klant gaat zich oriënteren op wat hij nodig heeft start zijn zoektocht via bekenden, via het internet of via lokale partijen en komt zo uiteindelijk bij een adres uit waar hij zijn goederen aanschaft. Een nieuwe potentiële B2C klant heeft dus ‘veel meer’ informatie nodig in zijn aankoopproces, terwijl het voor een B2B vaak routinematige aankopen zijn. Door middel van de juiste marketing mix en het creëren van touchpoints met potentiële klanten wordt de kans steeds groter dat nieuwe klanten bij je shop / app uitkomen. Hiervoor kunnen we mee denken in het opzetten van een online strategisch marketing plan.
Op het moment dat deze nieuwe klant je gevonden heeft, is het dus van belang dat de gebruikersvriendelijkheid van je bestelkanaal op orde is (dat kun je beter eerst regelen voordat je nieuwe klanten gaat werven). Dat is wat we hebben gerealiseerd met de nieuwe Angular APP: gebruikersgemak voor al je klanten. Een interessante vervolg stap, om nieuwe klanten binnenboord te houden, is het aanbieden van een account aanmaken optie in de app. Op die manier ‘blijven nieuwe klanten hangen in je app’ en kunnen ze een vaste klant worden.
Categorieën
Middels een duidelijke categorie weergave en structuur kunnen gebruikers stapsgewijs naar een artikel toe navigeren. Er bestaat de mogelijkheid om de weergave aan te passen naar een Grid weergave; maar net wat voor de gebruiker fijn is. Daarnaast is het mogelijk om in categorieën te zoeken. Nog geen categorie aangeklikt? Dan zoek je in het hele assortiment.
Lijstweergave artikelen
Nieuw in de lijstweergave van artikelen is de mogelijkheid tot een filteroptie en de mogelijkheid om de weergave van de artikelen aanpassen naar een ‘Grid’ indeling. Het aantal artikelen wordt links bovenin getoond. En zijn er meer varianten van een artikel? Dan kun je deze eenvoudig bekijken, door op de varianten knop te klikken.
Heb je eenmaal het juiste artikel gevonden, dan is het een kwestie van het juiste aantal selecteren of invoeren met een numeriek toetsenbord voordat je ze aan de winkelwagen kunt toevoegen. De artikeldetail schermen kunnen veel artikel informatie bevatten over een artikel. Denk hierbij aan kenmerken, eigenschappen en een productomschrijving. Ook voor dit scherm liggen er nog uitbreidingsmogelijkheden in het verschiet. Denk aan gerelateerde artikelen tonen (wat bijvoorbeeld al mogelijk is in de BeterHulp APP), het kunnen toevoegen van artikelen aan favorieten lijstjes of simpelweg het delen van een artikel.
Vriendelijke reminder
Wanneer je naar de winkelwagen gaat en er ligt nog niks in, dan krijg je een daar een vriendelijke reminder van.
Back to B2B – Zoals eerder genoemd zijn nieuwe klanten vaak opzoek naar gebruiksvriendelijkheid en hulp in hun zoektocht naar artikelen. Zo veel hulp nieuwe klanten mogelijk nodigen hebben, zo ‘geautomatiseerd’ of voor ingevuld zijn de instellingen van de app voor een B2B gebruiker. Het verschil toont zich dan ook met name in specifieke functies en modules maar ook zeker in het orderoverzicht. Het orderoverzicht hebben we terug gebracht van 5 naar 1 scherm, daarbij hebben we ervoor gezorgd dat informatie voor ingevuld wordt. Als die informatie beschikbaar is uiteraard. Het is dus goed mogelijk dat je klanten voortaan nog maar op 1 knop hoeven te klikken. De bestel knop. En om fouten te voorkomen, hebben we een controle ingebouwd die controleert of je alle verplichte velden wel ingevuld hebt!
Account
De B2B gebruikers krijgen tevens toegang tot meer functies onder mijn account. Of in dit geval Mijn van Dijk. Deze gebruiker heeft bijvoorbeeld toegang tot de vertegenwoordigers functie. Dat zie je aan de kop Klanten. Ook liggen hier mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen zoals ‘onlangs door u bekeken’ lijstjes en uitgebreide orderhistorie overzichten. Een ander interessante ontwikkel richting is het versturen van aanbiedingsmeldingen via de app. Al met al legio mogelijkheden om je app / online platform te blijven ontwikkelen.
Wij wensen van Dijk veel succes met de nieuwe APP en bedanken ze voor de samenwerking tijdens de ontwikkelfase van deze app.