‘Elke vier jaar de bezem erdoor’

Dan levert het juist geld op

 

Albert Buitenhuis is van de wilde ideeën. In zijn vrije tijd hangt hij vrijwillig aan een berg of speelt hij ijshockey. Martin Overduin staat juist met beide benen op de grond. Hij houdt van structuur en als hij niet werkt, dan wandelt hij graag of leest hij een goed boek. De directieleden van MSG Software zijn totaal verschillende types, maar dat blijkt juist heel goed te werken.

Beiden begonnen hun carrière bij MSG in een andere functie. Martin als consultant, Albert als trainer. De eerste is bedrijfseconoom, de tweede studeerde af in tropisch land- en watermanagement. Op het eerste gezicht geen studies die garant staan voor succes in de ICT. Albert: ‘Dat wij geen technische achtergrond hebben, helpt ons om door de ogen van de klant te kijken. Na mijn studie heb ik me gespecialiseerd in verandertrajecten en het overbrengen van kennis. Daarin staat communicatie centraal. Dat is in de ICT ook zo.’

Orde op zaken

Martin: ‘Toen ik afstudeerde was er veel werk in de ICT. Van huis uit ben ik geen programmeur. Ik heb het vak geleerd door het te doen. Vanuit de consultancy ben ik doorgegroeid naar de directie. Albert en ik doen dat nu zo’n twee jaar.’ Albert: ‘We zijn begonnen met het in kaart brengen van onze sterke punten. MSG biedt oplossingen voor handel en logistieke processen. We maken onder meer apps, ERP-systemen en portals. Wat wij goed kunnen is de behoefte van de klant in kaart brengen en de juiste ICT-oplossingen aan elkaar koppelen. Veel bedrijven kun je vergelijken met een appel. Van buiten is hij mooi en glad, maar aan de binnenkant ontbreekt de structuur. Als processen niet zijn georganiseerd, wordt je groei beperkt. We stellen orde op zaken, zodat onze klant verder kan groeien.’

Nooit af

Martin legt uit dat ICT-systemen eigenlijk nooit ‘af’ zijn. ‘De ontwikkelingen gaan zo snel dat je periodiek aanpassingen moet doen om up-to-date te blijven. Eens in de vier jaar moet de bezem er goed doorheen. Als we ergens beginnen, verandert de opdracht gaandeweg geregeld. Gelukkig kan dat bij ons. Een project duurt gemiddeld een half jaar tot een jaar, in dat tijdbestek verandert er veel in de techniek en in de wereld om ons heen. We bewegen mee met de ontwikkelingen in de markt. Als je een auto koopt die 150 kilometer per uur haalt, kan hij over twee jaar niet ineens 180 kilometer per uur terwijl dat misschien wel nodig is voor je bedrijfsvoering. Zo is het ook met ICT-systemen. Daarom leveren we ook geen afgetimmerd projectplan van driehonderd pagina’s aan. Klanten zitten daar ook echt niet op te wachten.’

Mindset, geleerd door te doen


Albert: ‘Je ziet vaak dat bedrijven een pakket kopen en daar moeten ze het dan maar mee doen. Zo werken we niet. Als je een winkel hebt, richt je die ook regelmatig anders in. Gaandeweg verandert de behoefte. MSG heeft die flexibiliteit. Onze consultants hebben direct contact met de klant, waardoor ze gemakkelijk aanpassingen kunnen doorvoeren.’ Martin: ‘Een mooi voorbeeld: twaalf jaar geleden kregen we een opdracht van een paar vrienden die een meubelbedrijf waren gestart. In eerste instantie wilden ze alleen hun administraties samenvoegen. Gaandeweg werd dat steeds meer. Van een bedrijf met vier werkplekken groeide het uit tot een internationaal opererend bedrijf met meer dan tachtig man personeel. Daar hebben onze systemen een bijdrage aan geleverd. Daar ben ik best trots op. Je ziet dan wel dat de mindset van een ondernemer belangrijk is. Je kunt ICT zien als een noodzakelijk kwaad, waar je elk jaar geld in pompt, maar je kunt het ook zien als een onderdeel van je bedrijfsstrategie. Dan levert het juist geld op.’

Stropperige klus, de wereld verandert


Albert: ‘Met ICT kun je je werk interessanter maken, dat vind ik het mooie ervan. Als mensen horen dat hun werk geautomatiseerd gaat worden, zijn ze in eerste instantie vaak bang hun baan te verliezen. In praktijk betekent het dat ze hun tijd aan andere zaken kunnen besteden. Voor een woningbouwcorporatie hebben we bijvoorbeeld het proces van sleutels bijbestellen geautomatiseerd. Voorheen was dat een stroperige klus met certificaten en het ophalen van handtekeningen. Al met al kon dat weken duren. Nu verloopt dat proces automatisch en kunnen de medewerkers meer aandacht besteden aan wezenlijke problemen die hun huurders hebben.’

TEKST RAQUEL MOURIK FOTOGRAFIE KEES BENNEMA

Het volledige artikel staat tevens in de Regio business van Juli / Augustus 2019

Of kijk op: https://www.regio-business.nl/magazines/archief/editie-west-brabant/juli-aug-2019/msg-software-elke-vier-jaar-de-bezem-erdoor/