“Digitale informatie kun je gebruiken voor meer dan administratieve doeleinden alleen. Met onze huidige online portal geeft de bouwgroothandel vorm en inhoud aan de communicatie met de klant. De binnendienst kan hierdoor meer toegevoegde waarde leveren.”
MSG Software helpt groothandels met ERP-systemen, apps, scanoplossingen en online portals. Over de eerste drie oplossingen verschenen eerder dit jaar al artikelen. Albert Buitenhuis en Martin Overduin: “Al onze producten zijn ontwikkeld voor de groothandel in ijzerwaren en zijn modulair. Dat betekent dat ze moeiteloos met elkaar praten, ook met de software en systemen die je al gebruikt.”
Lang hoeft Buitenhuis niet na te denken over de grootste winst van hun portal. “Daarmee stel je up to date prijs- en productinformatie altijd beschikbaar aan je klanten. Want zodra je prijsaanpassingen doorvoert in je ERP dan staan die ook gelijk in je portal. Op het moment dat eindgebruikers dan zelf orders invoeren, hebben ze altijd de goede prijs en komen deze automatisch in je systeem te staan. Of ze dit nu doen via een app, webshop of met een scanner. Je vermindert kosten voor orderverwerking en je biedt je klanten de mogelijkheid om altijd en overal orders te plaatsen. Bovendien komen klanten beter geïnformeerd de winkel binnen, daardoor kan de verkoopafdeling een kwaliteitsslag maken en zich meer richten op dienstverlening. Dus door te automatiseren lever je als groothandel meer toegevoegde waarde. Er ontstaat klantenbinding en samenwerking in de keten.”
“Wanneer de portal fungeert als webshop zoek je snel door grote hoeveelheden artikelen, waarvan je de structuur en lay-out naar eigen wens inricht. Wij zijn goed in data, onder andere in het integreren van EZ-base gegevens, en hebben branche specifieke expertise van leveranciers en producten. Daarnaast kunnen orderhistorie, bestellijsten, deelassortimenten en sleutelbestellingen met certificaten eenvoudig in de portal afgehandeld worden. “Wil je bijvoorbeeld een sleutel met certificaat bijbestellen, dan pakken wij alles samen: de klant geeft online het certificaat in en verstuurt deze automatisch naar de leverancier. Zo staat alles geregistreerd. Dit doen we ook bij de registratie van keuringsrapporten voor elektrisch gereedschap. Het bijhouden van bewijsstukken (de keuring) is vaak een enorme last, maar niet met een online portal. Wij bieden je de modules aan in één overzicht. Natuurlijk kun je de modules ook los aanschaffen, al is het handiger om te werken vanuit één platform.”
Volgens Buitenhuis is een portal een strategische keuze. “Je verhoogt de klantenbinding door het aanbieden van service, ontzorgt je klant en vergroot de loyaliteit. Je krijgt ‘gewoon’ meer tijd voor service. Nog één voorbeeld, neem OCI, een interface voor zorginstellingen en woningbouwverenigingen. Door dit soort koppelingen kan de klant direct bestellen zonder specifiek in te loggen. De klant vult de winkelmand, plaatst de order vanuit het inkoopplatform en de order wordt automatisch ingelezen.”
“Iedereen kijkt tegenwoordig met consumenten ogen naar zakelijke digitale oplossingen. Het is de uitdaging voor de ijzerwarenbranche om hierin tegemoet te komen. Daarom maken wij je data beheersbaar, overzichtelijk en vooral online zichtbaar. Tegenwoordig is je artikelinformatie veel meer waard dan enkel informatie op een factuur. En als jij dat niet ziet, dan doet je concurrent het.”