Met een gebruiksvriendelijk design kom je veel verder, dan met een design dat aansluit bij jouw specifieke business regels en principes, die voor jezelf mogelijk niet eens meer zichtbaar zijn, omdat je er zo aan gewend bent.
– User centric design: Als het er goed uit ziet, dan werkt het ook goed.
– User centered design: Het draait ‘allemaal’ om het gebruikersgemak voor de eindgebruiker. Het design is enkel en alleen ingericht om ervoor te zorgen dat de user een zo’n prettig mogelijke ervaring heeft met het gebruik van een applicatie.
– Business centered design: Het design ziet er goed uit, de eindgebruiker wordt voorzien van gebruikersgemakken en de ‘business’ verdiend mede daardoor zichzelf terug.
Als voorbeeld, kijk naar bol.com, hoeveel makkelijker gaat het ons nog gemaakt worden om online ergens iets te bestellen? Drie klikken, bevestig met je duim en het is morgen in huis. Met andere woorden, een goed user centered design is vaak de basis van een business centered design. Want wanneer een shop, app of oplossing die een eindgebruiker moet gebruiken niet prettig werkt, dan komt men sowieso niet tot de aankoop.
Bij een webshop of app waarop je goederen kunt kopen is het doel van verdiensten duidelijk, maar kun jij ook apps of online oplossingen opnoemen waarbij wel degelijk business centered wordt gewerkt, maar waarop je niet direct een artikel hoeft te kopen?