Digitale oplossingen & de ‘MIJN’ omgeving. Ben je ingelogd ja of nee?

De MIJN omgeving & de rol van data

Wie mag waar bij, wie kan wat beheren en waar staat wat?

De bron van je data is cruciaal voor de MIJN omgeving, want waar voer jij je data letterlijk in? Dus waar ligt de verantwoordelijkheid van de data? En waar liggen de zorgen van de data? In het ERP, je CMS, in een front-end en backend in één? Of in een van je externe databases die jouw systemen weer voeden, zoals product databases, PIM oplossingen of enorme Excel files. En wie zijn de gebruikers / beheerders van deze systemen?

De 'MIJN' omgeving

Om een ‘mijn omgeving’ op een digitale oplossing te realiseren, bijvoorbeeld in de app of op de shop, ‘moet’ je een gebruiker wel toestaan om de mijn omgeving ook daadwerkelijk te kunnen ‘beheren’. Dat betekent in veel gevallen zelf een account aanmaken via de app of portal; zelf adressen aanmaken; zelf bestellingen in kijken; zelf retouren aanmelden en zelf favorieten lijsten aanmaken. Ze plaatsen tenslotte zelf ook al jarenlang bestellingen? Waarom de rest dan niet? Maar is het zo dat, wanneer een klant via de app of portal een account aanmaakt, deze dan ook in het ERP komt te staan met de juiste business rules? Met het juiste kortingsprofiel en de juiste bestellijst? Met de beschikking over de juiste modules? Het antwoord is: nee! Je moet namelijk een user die wil beschikken over die specifieke business rules ook aanmaken in het ERP. Dit zijn vaak de zakelijke ‘grotere’ klanten, waar meer tijd aan gespendeerd ‘mag’ worden. Het is dus allemaal niet zo eenduidig.

Er kunnen dan ook meerdere conclusies worden getrokken. Zolang je je klanten een klant code laat aanvragen, zullen alle zorgen, de beheersbaarheid en verantwoordelijkheid van het goed functioneren van de app (of beter gezegd de mijn omgeving) en de gebruiker specifieke data veel meer bij jezelf liggen dan bij de klant. De vraag is, of dat de enige manier is om op een juiste manier een klant aan te maken? Wellicht is het meer de business rule waar jezelf aan vast houdt? Inlogcode aanvraag, gesprekken voeren en vaak zakelijke klanten werven. Maar wil je diezelfde procedure ook met iedere particuliere klant doorlopen? Met een goede MIJN omgeving, kun je particuliere of klein zakelijke klanten ook klant van je laten worden zonder alle kortingsprofielen, specifieke bestellijsten, gesprekken en de verantwoordelijkheid over alle gebruikers specifieke data.

Beheer particuliere en/of kleine zakelijke klanten

Het MSG CMS is bij uitstek de tool voor het beheer van particuliere en/of kleine zakelijke klanten. Het geeft je handen en voeten over je digitale oplossingen, zowel voor het invullen van de content als voor het beheren van ‘minder grote’ klanten. Het MSG CMS geeft je dus uitstekend de mogelijkheid om je doelgroep te vergroten, die door een goede MIJN omgeving ook te voorzien is van de juiste service. Ben jij daar al aan toe? Of zie je nog ergens anders tegenop? Wij kijken graag met je mee!

Het is goed om je te realiseren dat de gebruikers van je app of portal die geen account bij je hebben (dus de niet ingelogde gebruikers), vaak veel meer handelingen moeten doorlopen en veel minder geïntegreerd zaken met je kunnen doen? Het verschil zit hem niet in het soort klant, een particuliere of zakelijke klant, maar in welke functionaliteiten jij jouw klant biedt op het moment dat hij een ingelogde gebruiker op je shop en app is.

Waar ligt de grens?

Welke verantwoordelijkheid ben jij bereid jouw klant te geven? Tot hoever laat jij hem of haar beheren wat diegene ‘eigenlijk’ wel zelf zou moeten kunnen beheren? Of moeten ze nog altijd naar je bellen om een inlogcode aan te vragen? Ben je misschien bang dat allerlei klanten er niks van snappen of dat er een retourstroom wordt gecreëerd die je nog niet geautomatiseerd kunt verwerken? Of is de bedrijfspolicy wellicht te strikt? 

Ben je er klaar voor om de stap te zetten, dan is het van belang dat je eerst je retour stroom voor ingelogde gebruikers goed automatiseert en digitaliseert. Op die manier kun je namelijk wel eenvoudiger retouren verwerken en maak je je bedrijf onbewust klaar voor de ‘B2C’ markt, of beter gezegd ‘de kleinere klanten markt’. Verder te definiëren als: het segment van ‘meer kleinere klanten en per saldo hogere marge’ markt.

Bepaal de omvang van jouw doelgroep en definieer functionaliteiten die het mogelijk maken om allerhande soorten mensen/ bedrijven klant van je te laten worden. Voorzie jouw digitale oplossingen van een zelfredzaamheid die veel breder ligt dan alleen het bestellen van artikelen. Dan zullen jouw klanten en potentiële klanten prima in staat zijn om zichzelf te bedienen. Op deze manier leg je veel werk buiten je bedrijf en kun je meer klanten bedienen. Het ‘enige’ wat je dan zelf nog hoeft te doen is het versturen en het mogelijk terug in ontvangst nemen van een bestelling, gepaard met het juiste advies en de financiële afwikkelingen daarvan uiteraard. Een B2C tool zoals Magento en Woocommerce en allerlei systemen die één specifiek doel realiseren lijken voor de hand liggende oplossingen te zijn voor een beleid als dit. Dat is echter niet het geval! Wanneer je pragmatisch naar je eigen bedrijfsketen en softwarelandschap kijkt, kun je deze winst juist behalen door slim vanuit één basis verschillende toevoegingen (softwarematig oplossingen) te realiseren.

Geschiedenis

Het klantportaal waar wij ooit mee begonnen zijn, was indertijd zeker vooruitstrevend. Vandaag de dag is het echter meer een extract van je ERP geworden, waarbij je vraag en aanbod aan elkaar kunt knopen omdat je online bent. Eigenlijk verplaats je de offline omgeving naar een online omgeving, waarbij de vrager en het aanbod al bekend is. Dat is redelijk beperkt. 

Een complete MIJN omgeving gaat om echte beheersbaarheid en service en gaat daarmee dus veel verder! Met andere woorden online ondernemen is iets heel anders waarbij je je bewust moet zijn van de mogelijkheden en keuzes die daar te maken zijn. Naast de MIJN omgevingen, is het bij online ondernemen heel erg van belang dat er veel tijd wordt gestoken in het tentoonstellen, levendig maken en levendig houden van je online onderneming. 

#Think Different. #The same old thinking yields the same old results

De MIJN omgeving, heeft dus veel raakvlakken

MSG CMS

MSG ERP

MSG APP

MSG PORTAL

En alle communicatie vind plaats via het... MSG headless commerce Platform

Meer weten over MIJN omgevingen? Neem contact op