BOB Debat, e-commerce met Albert Buitenhuis

‘E-commerce is geen doel maar een proces. Zoek partners met wie je kunt blijven ontwikkelen.’

Quotes

Pareltjes, de toegevoegde waarde

Volgens Jeroen is een webshop dan ook meer dan een online vitrine. ‘Denk bijvoorbeeld aan een app, voice commerce of ERP-koppelingen. Daarom is de keuze voor je software van groot belang, ook richting de toekomst. Later een hele nieuwe infrastructuur aanleggen is een kostbare zaak.’ Albert Buitenhuis van MSG Nederland adviseert: ‘Kijk samen met de klant hoe je gezamenlijk voordeel uit een online platform kunt halen, zodat je ondersteuning in het hele proces kunt bieden. Zo ontstaan er pareltjes, die je alleen niet had kunnen verzinnen.’ Benieuwd naar onze e-commerce pareltjes? Bekijk ze hier.

‘Snel tempo – B2B / B2C’

‘We zien zeker mogelijkheden voor B2C, maar het brengt ook de nodige vraagstukken met zich mee. Als we zelf bij de consument direct gaan leveren, hoe ziet onze e-commerce- oplossing er dan uit? Niet alleen qua levering, maar bijvoorbeeld ook qua service.’ Albert reageert: ‘Je hebt te maken met retour- en faalkosten alsook een snel tempo waarmee deze zendingen moeten worden afgehandeld. Dat vraagt om grote aanpassingen.’ Voor DHL levert B2B nog steeds de meeste omzet op, hoewel de B2C omzet jaarlijks met zo’n 30 procent stijgt, vertelt Michel.

Facts & Figures e-commere

In 2017 bereikte de verkoop in de wereldwijde B2B e-commerce-markt al 7,7 biljoen dollar. Volgens Statista’s 2017 B2B E-commerce Report is de B2B-markt nu groter dan de B2C-markt. Uit een onderzoeksrapport van Vanson Bourne (2017), uitgevoerd onder beslissers bij 400 (internationale-) B2Bbedrijven, komt onder meer het volgende naar voren: • Van alle B2B-bedrijven levert 43 procent dankzij e-commerce aan nieuwe klanten. • Bij 40 procent van de bedrijven heeft digitalisering het bedrijfsmodel compleet veranderd. • 37 procent vreest nieuwe, vaak digitale, concurrentie. Online B2B-spelers zien hun omzet vijf keer sneller groeien dan die van hun offline concurrenten. Dat geeft Smile, business partner van Thuiswinkel.org, aan (maart 2019). Ook vermelden ze dat 74 procent van de B2B-inkopers aangeeft dat het makkelijker is om te kopen van een webshop dan van een accountmanager en dat inkopers vaak basisinformatie – bijvoorbeeld over technische ondersteuning (59 procent van de inkopers), prijzen (57 procent) en productreviews (43 procent) – missen op websites.

Facts & Figures gekoppeld aan MSG

MSG levert complete bedrijfsvoering oplossingen, daarom kunnen we er voor zorgen dat de basis data waarmee je het digitale tijdperk in gaat volledig klopt. Het start allemaal bij de bron van de data. Wij beheren deze data voor onze huidige klanten als sinds de jaren 80. Wij weten dat artikelinformatie meer is dan enkel artikelinformatie. Het is de structuur en transparantie die er voor zorgen dat je uiteindelijk online gevonden gaat worden. Begin met een goede basis en bouw uit met verschillende SEO tools. Bekijk onze oplossingen hier.

TEKST LINDA GROOTHUIJSE FOTOGRAFIE PETER VAN VUGT

Het volledige artikel staat in de Regio business van Juli / Augustus 2019 Of kijk op: https://www.regio-business.nl/magazines/archief/editie-midden-brabant/juli-aug-2019/bob-debat-about-clicks,-bricks-tricks/

MSG headless commerce platform