Online strategie & Digital commerce advies
Het aantal verkoopkanalen dat je vandaag de dag als bedrijf kunt aanboren is gigantisch. Met andere woorden, hoe staat het met de omnichannel beleving van jouw bedrijf? Sta je op allerlei marketplaces? Maak je gebruik van een eigen digitale omgeving? Webshop? Portal Platform? Verkoop je vanuit fysieke vestigingen? Wil je een drive through faciliteren of een pick up point? Er zijn dus talloze mogelijkheden. Een belangrijke vraag is dan: wat voor beleving wil je je klant meegeven? Wat is het soort service waarmee je ze wil voorzien? Welke verkoopkanalen presteren beter dan andere en hoe is de omnichannel beleving voor de klant?
Wanneer je nog niet zeker weet welke verkoopkanalen het meest geschikt zijn, dan is het geen enkel probleem om meerdere verkoopkanalen uit te proberen. Op die manier kom je erachter welke kanalen bij je passen en nog belangrijker, bij je klanten. Tijdens dit proces kijken we graag met je mee om je te adviseren. Heb je zelf al een goed idee? Dan kunnen we ook analyseren of het de best passende oplossing voor jouw situatie is.
Op basis van de volgende principes voor zien wij je van advies & realisatie..
Eenvoudig kun je de wereld van digital commerce niet noemen. Het gebruik van vakjargon, vele afkortingen en ingewikkelde termen maken het er niet makkelijker op. Wij proberen te allen tijde een heldere taal te spreken waar het gaat om mogelijkheden en ontwikkelingen op het digitale vlak. Zeker als het gaat om een erg belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering, namelijk de directe aansluiting bij klanten op de juiste manieren. Om dit te kunnen realiseren vertrekken we op basis van een aantal principes zodat we aan het eind van de rit een concrete aanbeveling voor je kunnen doen.
Op basis van die principes geven wij vorm en inhoud aan de juiste invulling van commerce, en met name digital commerce voor jouw bedrijfsvoering. Wat we momenteel vooral zien is dat de mix tussen de online en offline kanalen steeds verder geïntegreerd raken. Daarom is het van belang om overzicht te krijgen over het geheel, voordat er keuzes worden gemaakt. De vijf principes die wij daarbij hanteren zijn de volgende:
1. Design Thinking - Een andere optie voor het reeds bestaande
Op wat voor manier zijn de processen binnen je bedrijfsvoering ingericht? Wat zijn hierin de belangrijke pijlers? Dat de boekhouding sluitend is? Dat de software ingericht is op flexibiliteit en groei? Dat de website er heel goed uitziet? Dat de backend goed geregeld is? Of dat het totaalplaatje klopt? Waarom is het ingericht zoals het op dit moment is ingericht?
Iedere afdeling heeft een ander belang, maar iedere afdeling is wel onderdeel van hetzelfde bedrijf.
Heb je er bijvoorbeeld wel eens over nagedacht om je klanten zelf te laten order picken? Dit kan een nieuw verkoopkanaal zijn, als je het ons vraagt. Daarbij geef je de klanten zelfs het gevoel van service, controle en snelheid.
Want, doe je wel eens boodschappen? Bij de Albert Heijn of Jumbo bijvoorbeeld? Daar doe je eigenlijk alles zelf, merk je dat in de prijs? Nee. Is het sneller? Ja! Verlagen de winkels hun personeelskosten? Ja: Zelf scanners, zelf scan kassa’s. Verhogen ze de service? Ja, jij kan direct afrekenen bij de kassa.
Met andere woorden, een goede invulling op basis van de klant behoeftes zorgt voor succes. Ons advies, maak de mix! Advies van vakmensen, ondersteunt met digitale oplossingen.
Automatisering met een Human touch
2. Online marketing - Marketing, psychologie & techniek
Wanneer de verkoopkanalen passend en op orde zijn, dan wil je ook dat deze naar wens presteren. Door vanaf een stabiele blauwdruk of basis te starten, krijg je vervolgens de ruimte om onderdelen uit te proberen.
Welke marketing tools hebben in eerste instantie je voorkeur? Hoeveel tijd wil je kwijt zijn aan a/b testing? En in hoeverre moeten de processen die te maken hebben met het optimaliseren (vermarkten) van je verkoopkanalen (artikelen) geautomatiseerd voor je werken? Of wil je daarvoor gebruik maken van externe partijen?
Met andere woorden bepaal wat je zelf wil blijven beheren, wat je wil laten ‘servicen’ en uiteraard welke budgetten hier tegenover staan. Allemaal vragen die je je als bedrijf kunt stellen. Waarbij het uiteindelijk draait om het succesvol laten opereren van in dit geval je digitale verkoopkanalen.
3. Trial & Error - Als je het niet probeert.. dan weet je het nooit
One small step for man… one giant leap for your company? Je hoeft een marketeer niet te vragen om een passende slogan te bedenken, want dat lukt uiteindelijk, leert de ervaring ons. Maar een passende digitale bedrijfsvoering met een volledig op de juiste manier ingerichte omnichanel ervaring is toch wel even een andere uitdaging. Daarin zijn heel veel mogelijkheden en keuzes te maken, en smaken verschillen. Met onze ervaring en expertise gaan we graag deze uitdaging met je aan.
‘Everyone knew that it didn’t work
Until someone came who didn’t know’.
4. Consumenten gedrag - Hoe gedraagt jouw klant zich?
Daarbij is het belangrijk dat jij je bewust bent van het gedrag van je klanten, oftewel het consumentengedrag. Klanten met wie je al jarenlange samenwerkt, zijn mogelijk een aanpak gewend die niet helemaal meer aansluit op de aanpak waar nieuwe klanten mogelijk om vragen. Zorg er dan voor dat je niet in een spagaat valt, maar centraliseer je core, verstevig dit en sluit aan bij de behoeftes van vandaag de dag. Beter gezegd: vergeet het bestaande niet, maar vernieuw het tot de behoeftes van het heden. Maak daarvoor gebruik van de juiste tools, technieken en modellen.
5. Customer Journey - De juiste invulling van de reis van de klant.
Uiteindelijk vormt zich een weg, door het gebruik van marketing tools, het leren kennen van het consumenten gedrag en het proberen van nieuwe technieken, in een ‘alles bepalende’ reis van de klant. Je verzet namelijk veel werk om nieuwe klanten te bereiken, vervolgens zorg je voor een gebruikersvriendelijke digitale oplossing met als uiteindelijke doel: het realiseren van een verkoop.
Is dat gelukt dan kun je daarna door met het optimaliseren van de Touch points (contactmomenten) met de klant. Door dit te doen kun je de prestaties van je verkoopkanalen verbeteren. Wat hierbij interessant kan zijn, is de creatie van nieuwe Touch points. Vroeger waren dit de wekelijkse folders door de brievenbus en de tv reclames tussen de films door. Vandaag de dag draait het met name om de cookies.
Al met al bekijken wij graag met je wat de ideale invulling is van jullie klantenreis en op welke plekken contactmomenten met je klanten interessant kunnen zijn. Het laten aansluiten van de digitale oplossing op de juiste behoeftes in de customer journey is namelijk het doel. Op die manier zorgen we bijvoorbeeld dat een vaste klant getriggerd wordt op het plaatsen van een herhaal bestelling. De vaste klant heeft behoefte aan een veel directere trigger, diegene wil namelijk direct artikelen kunnen bestellen en vraagt dus om veel service.
Terwijl nieuwe klanten je enkel en alleen kunnen vinden doordat jij nieuwe Touch points creëert, nieuwe content, nieuwe manieren waarop ze bij je bedrijf uit kunnen komen. Nooit geen updates, nooit geen nieuwsbrief, nooit geen verandering? Dan wacht je eigenlijk tot je klant zelf veranderd of ‘anders gaat zoeken’. Maar als jij deze stappen voor je klant maakt, jij die moeite doet, jij degene bent die het voor je klant makkelijker wil maken. Dan zorg je ervoor dat de kans groter wordt dat er nieuwe klanten eerder en of eenvoudiger in aanraking kunnen komen met je bedrijf. En vanaf dat moment kunnen ze mogelijk ook overgaan tot een aankoop bij je bedrijf.